Freelancer

Izstrādātājs: Digital anvil

Izdevēji: Microsoft, Microsoft Studios

Gory Rant!: Mēs esam algotnis laikmetā, kad ir kolonizēts ļoti daudz no visuma un cilvēki dzīvojās pa daudz planētām un kosmosa stacijām. Kā jau katrā futūristiskā kosmosa fantāzijā pienākas, vecajai pasaulei (saules sistēmai) ir klājies diezgan plāni. Cilvēki tur izdomāja uzspēlēt milzīgu, visu iznīcinošu kariņu. Tā rezultātā zaudētāji pēdējiem spēkiem aizsvieda izplatījumā piecus izmisuma kuģus, kas Sirius sektorā ir raduši sev jaunu mājvietu.

Parasti, kad geimeris vulgārais sastopas ar spēlītēm, kas saistītas ar brīvu lidināšanos kosmosā, viņš ļoti ātri atduras pret terabaitu cienīga izmēra tabulām ar visādiem skaitļiem, kas nosit jebkādu vēlmi pat censties paskatīties, kas vēl slēpjās spēlē. Trakie zinātniskās fantastikas kosmosa nūģi priecājās par supersarežģītām ieroču sistēmām. Lāzeri tādi un lāzeri šitādi. Fotonu un tahjonu lāzerieroči ir visiedarbīgākie pret gravitonu klases enerģijas vairogiem un tamlīdzīgi. Protams, šo ieroču un vairogu paveidu ir vismaz simts un neviens parasti necenšās padarīt dzīvi vieglāku lai, piemēram, norādītu tādu abstraktu ciparu kā ekipējuma līmeni. Nereti šādās spēlēs nāksies pašam rēķināt, vai mūsu kuģa enerģijas ģenerators var reāli pavilkt tādu un tādu ieroci. Tad vēl parasti tiek iepīta ekonomika, kur mums ir pieejami neskaitāmi veidi preču ar visām pirkšanas/pārdošanas cenām, kas atšķirās pēc noteikta veida. Tad vēl var figurēt kaut kāda politika un tas viss notiek visumā, kura pilnīgai izpētei varbūt nepietiek ar viena geimera mūžu.

Ja jūs esat kā lielākā daļa geimeru, tad iepriekšējo rindkopu visticamāk pārstājāt lasīt tur, kur parādījās vārdi “Fotoni tahjoni”. Un tieši šādus spēlētājus Freelancer cenšas neaizbiedēt. Es teiktu, ka spēlei ir izdevies izcili. Tas viss, ko es iepriekš uzskaitīju nekur nav pazudis un, ja ir vēlme, tad var iegrimt ekipējuma aprakstos, kas atrodami spēlē. Taču šie apraksti ir pietiekami virspusēji un katram gadījumam, mūs kāds ir papūlējies apgādāt ar parastajiem, nekosmiskajiem ļautiņiem saprotamu kvalitātes standartu – līmeņiem. Šim kuģim ir trīs ieroču ligzdas, kurās var uzstādīt, augstākais, ceturtā līmeņa lāzerieroci. Vienkārši un saprotami. Enerģijas vairogi mums ir interesanti balstoties pēc to izturības, jeb HP skaita. Jā, ekipējuma aprakstos ir atrodami visi tie paši tahjo-neitro-proto-foto murgi, bet par to varam uztraukties līdz brīdim, kad saprotam, ka reālo geimpleju tas ietekmē minimāli un galveno lomu joprojām spēlē tie paši vienkāršie skaitļi, kurus mēs saprotam.

Freelancer
Piu, piu, piu!

Tā kā mēs šeit visu diezgan labi saprotam, ātri vien varam skriet lidināties kosmosā. Izlidojam ārā un skatāmies apkārt. Hmm. Lidinās kaut kādi kuģi. Pieder viņi pie tādas un tādas frakcijas. Murmulē kaut ko savā starpā, sazinās ar stacijām, prasa atļaujas nolaisties un tamlīdzīgi. Labi, izskatās, ka par mums pagaidām visiem nospļauties. Iekurbulējam sava kuģa dzinēju un uz priekšu. Kuģa vadāmība ir pārsteidzoši vienkārša. Atliek turēt peles kreiso pogu un kuģis vienkārši sekos mūsu peles kursoram. Savukārt nospiežot labo pogu, sāksim bliezt pa peles kursoru ar krāsainiem lāzeriem. Kas var būt vienkāršāk? Žigli apgūstam pāris papildopcijas lai pārvietotos pa kosmosu un esam pilnīgi brīvi savās darbībās. Nekas sarežģītāks no mums netiks prasīts. Gribēsim nolaisties uz kādas kosmosa stacijas? Atzīmējam staciju, nospiežam komandu “Dock” un viss pārējais jau notiks automātiski. Neviens no mums neprasīs lai mēs sazin kādā veidā zinātu starpgalaktiskos regulas lai nolaistos kosmosa stacijās.

Ar tik vienkāršu vadāmību nebūs ilgi jāgaida līdz uzdursimies pirmajiem ne tik draudzīgajiem kosmosa kuģiem. Viņi, pats par sevi saprotams, šauj ar sarkaniem lāzeriem, kamēr mūsu viscaur baltie šāviņi tieksies viņiem iemācīt, ka pārkāpt likumu nav īpaši pieklājīgi. Ātri sapratīsim, ka ērtā kuģa kontrole ir vēl ērtāka kaujas apstākļos. Un līdz ar to, kosmosa cīņas drīz vien pārvērtīsies aizraujošā, ne pārāk sarežģītā disko vakuuma apstākļos. Mūs lēnām un pakāpeniski iemācīs, ka mums ir vēl pāris instrumenti lai pa kosmosu lēkātu ātrāk un izveicīgāk, iedos raķetes, mīnas un tamlīdzīgas lietiņas un viss notiks gandrīz vai pats no sevis.

Par pašu izplatījumu arī nav ko sūdzēties. Pirmkārt, izskatās diezgan smuki. Tālumā spīd visvisādas zvaigznītes, zvaigznāji, kosmosa mākoņi un kas tik vēl ne. Vidū spīd saule. Katrā sistēmā centrālā zvaigzne ir savādāka. Viņai klāt braukt nevajag, var gadīties nomirt. Katra mūsu apmeklētā sistēma ir dzīva. Ja pārvietosimies pa oficiālajiem maršrutiem, burtiski nepārtraukti satiksim dažādu korporāciju transporta kuģus un to eskortu, vietējos policistus. Nedaudz nostāk no tirgus lielceļiem regulāri patrulēs vietējie drošības spēki kā arī atlīdzības mednieki. Un likumsakarīgi, nekur tālu nebūs jāmeklē arī vietējo kriminālo orgānu pārstāvji. Sākumā varētu likties, ka katrā sistēmā ir dažas planētas, vairākas stacijas un visi svarīgie punkti ir savienoti ar tirdzniecības līnijām, kas ļoti lielā ātrumā mums ļauj nokļūt tur, kur vēlamies. Taču ar laiku atklāsim, ka arī pārējā izplatījuma daļā var atrast dažādas interesantas lietas. Atliek iebraukt iekšā tuvākajā lūžņu laukā vai anomāliju mākonī lai pēc nelielas teritorijas pārmeklēšanas uzdurtos pirātu bāzei, nestabiliem kosmosa vārtiem uz nezināmu sistēmu, vai kāda neveiksmīga pilota kuģa atliekām, no kurām varam iegūt vairāk vai mazāk vērtīgu inventāru.

Spēle atstāj ļoti patīkamu iespaidu gan vizuāli, gan audiāli. Pa kosmosu lidināsimies ambient stila mūzikas pavadījumā, kas kļūs brašāka, ja nāksies cīnīties. Būs visu mīlētās lāzerieroču “piu-piu” skaņas. Kosmosa iemītnieki neklusē kā ūdeni mutē ieņēmuši, bet izmanto katru mazāko iespēju lai saceltu troksni radioviļņos. Spēle ir krāsaina. Šejienes visums noteikti nav vienmuļa un melna vieta. Katrs kuģis aiz sevis atstāj krāsainu dzinēja sliedi, lāzerieroči atrodami visās varavīksnes krāsās. Planētas būs novērojamas visdažādākajos veidos. Dažas atgādinās zemi, citas būs līdzīgākas mēnesim, vēl citas izskatīsies tā, itkā būtu veidotas no tīras lavas. Stacijas un kuģi izveidoti dažādi, bet ārkārtīgi vienkārši. Iespaidu par milzīgo visumu nedaudz pabojā fakts, ka pat vislielākos objektus mēs ieraudzīsim tikai tad, kad būsim nonākuši vismaz desmit kilometru (vai ko nu šajā pasaulē nozīmē burts K) attālumā no tā. Tas nekas, ka mums priekšā nemainīgi būs klājiens ar zvaigznēm un vēl visādām lietām, līdz kurām mēs fiziski nevarēsim aizlidot. Toties kosmosa staciju, kas izmēros ir pielīdzināma nelielam mēnesim mēs ieraudzīsim tikai tad, kad tā būs tikusi mūsu skenera zonā. Brīvības un nebeidzama izplatījuma sajūtai šis aspekts noteikti nenāk par labu.

Šo pasauli papildinās, manuprāt, diezgan aizraujoša galvenā kampaņa. Spēlē iesaistītie personāži, mūs pašus ieskaitot, izveidoti gana kolorīti un atmiņā paliekoši. Mēs iekulsimies visādos piedzīvojumos un jā, šeit būs arī citplanētieši (Ko teikt ir diezgan jocīgi, ņemot vērā, ka cilvēki paši apdzīvo vairākus desmitus planētu). Nedaudz žēl, ka ārpus kampaņas par piedzīvojumiem lielā mērā būsim atbildīgi paši. Stacijās un planētās piedāvātās nebeidzamās misijas ir ārkārtīgi vienveidīgas. Vai nu jāaizbrauc un jāiznīcina visi pretinieku kuģi, vai arī jāiznīcina tikai viens no tiem kuģiem, vai arī no tā viena kuģa ir jāsavāc kaut kāda mantiņa un jāatved atpakaļ. Būtībā nekas vairāk. Un pilnīgi nekādas dažādības šajā ziņā. Man, piemēram, palika noslēpums, kāpēc šajās misijās nevarēja iekļaut kaut ko no tā, kas redzams galvenajā kampaņā, piemēram, transporta eskortēšana. Bet šajā gadījumā šīs misijas kalpo tikai kā laika kavēklis mūsu galvenajai nodarbei, kosmosa izpētei. Galu galā, visādas nejaucības mums kritīs uz galvas arī bez misiju palīdzības. Lai kur mēs aizlidotu, parasti tur vienmēr kādu varēs sastapt. Ja nevar, tad vai nu mēs lidojam iekšā saulē vai arī tajā vietā, kur beidzās mūsu pārskatāmā karte. Spēle vienmēr mums ļauj pašiem meklēt un izdomāt piedzīvojumus. Un lielākais piedzīvojums šeit ir ieraudzīt un atklāt visu.

Subjective punchline: „Freelancer Alpha one dash one. This is Planet Manhatan. You’re clear to dock.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s